Hoe ondernemen: de verkoopprijs bepalen

Prijsbepaling verkoopprijs op basis van de kosten Leraar: Katrien Dullaert
Diploma:

Lestraject bekijken?


Probeer WeZooz Academy meteen even GRATIS uit en start met leren dankzij onze diverse lestrajecten voor vakken in de 2de graad!

Gratis proberen Aanmelden

In dit traject behandelen we 1 van de 4 P's van de marketingmix meer in detail, nl de prijs.

Dit lestraject bestaat uit 7 lessen,
Geschatte duurtijd: 10 minuten.

Gratis proberen Aanmelden

Hoe ondernemen: de verkoopprijs bepalen.

In dit traject behandelen we 1 van de 4 P's van de marketingmix meer in detail, nl de prijs. De prijs waartegen de ondernemer zijn product aanbiedt, is heel belangrijk. Van alle P's in de marketingmix is de prijs het enige marketinginstrument dat direct invloed heeft op de omzet van de onderneming. Het is de inkomstenbron en een marketinginstrument in één en daarom een zeer belangrijke factor om te ondernemen. Ook voor de consument is de prijs belangrijk. Op basis van de prijs beslist hij immers wat en hoeveel er van een product wordt aangeschaft. 

Hoe ondernemen: waarom zijn die sneakers duurder in de ene dan in de andere winkel?

Heb je altijd al willen weten waarom diezelfde sneakers in verschillende winkels een andere prijs heeft? Of waarom datzelfde paar online dikwijls goedkoper is? Volg dan zeker dit traject en leer hoe je bij het ondernemen de verkoopprijs van een product bepaalt. Elk bedrijf heeft keuze uit 3 verschillende manieren, met elk hun voor- en nadelen. Meestal zal een onderneming met alle factoren (kosten, concurrentie en vraag) rekening houden om zijn prijs te bepalen. 

  • Inhoudstafel Hoe ondernemen: de verkoopprijs bepalen
  • Prijsbepaling verkoopprijs op basis van de kosten

    Prijsbepaling is een belangrijk begrip in de bedrijfseconomie, de verkoopprijs op basis van je kosten.

    Hoe komt het dat je favoriete paar sneakers in 2 winkels een andere prijs heeft? Eén van de redenen kan zijn dat de winkel zijn prijs bepaalt op basis van de kosten. Bekijk even mee hoe dat juist in elkaar zit...

  • Prijsbepaling op basis van de kosten: oefeningen

    1. Duid alle voordelen van prijsbepaling op basis van de kosten aan.

    2. Wat is de formule om de verkoopprijs te berekenen wanneer deze bepaald wordt op basis van de kosten?

      VP = winstmarge* Q + TK

      VP = TCK + TVK

      VP = TK * winstmarge + Q

      VP = TK/ Q + winstmarge

  • Verkoopprijs bepalen op basis van concurrentie

    Je eigen prijs bepalen door te kijken naar de concurrentie of 'competitive pricing'.

    In deze video zie je dan weer wat een reden zou kunnen zijn dat de online prijs van diezelfde sneakers nog goedkoper is. De winkel en de online winkel bepalen hun prijs misschien op basis van de concurrentie.

  • Prijsbepaling op basis van de concurrentie: oefeningen

    1. Wat zijn nadelen van de prijsbepaling op basis van de concurrentie?

    2. Wat is de voorwaarde om aan competitive pricing te doen?

  • Prijsbepaling verkoopprijs op basis van de vraag

    Het prijsverschil kan veroorzaakt worden door een verschil in vraag.

    In deze video zie je dan weer waarom je favoriete sneakers zo veel duurder zijn dan sneakers waar geen merk op staat.

  • Prijsbepaling op basis van de vraag: oefeningen

    1. Duid de nadelen van prijsbepaling op basis van de vraag aan.

    2. Hoe kan de consument het gevoel krijgen dat een hoge prijs gerechtvaardigd is? Duid aan.

  • Test: Hoe ondernemen: de verkoopprijs bepalen

    1. Zet de juiste voor- en nadelen bij de juiste prijsbepalingsmethode

    2. Welke benamingen van de verschillende prijsbepalingsmethoden horen samen?

      Prijsbepaling op basis van de vraag

      Cost-plus-pricing 

      Competitive pricing

      Prijsbepaling op basis van de concurrentie

      Prijsbepaling op basis van de kosten

      Demand-based-pricing

    3. Benoem de 3 prijsbepalingsmethoden (Nederlandstalige benaming).

Bekijk volledig traject Verberg volledig traject